FELANMÄLAN
Jag behöver en extra nyckel/har tappat min nyckel, hur gör jag nu?
I vissa fastigheter finns så kallade spärrade låssystem, vilket betyder att du själv inte kan kopiera din nyckel. Kontakta alltid oss för att få information om vad som gäller för din lägenhet. Om det är ett spärrat system där du bor så skickar Kundservice en bekräftelse till berörd låsfirma om att du kommer in för att köpa en nyckel som du själv får bekosta. Vi behöver då märkningen som står på din nyckel.
Vi kan även hjälpa dig att beställa nytt lås till din dörr.
Tänk på att du är skyldig att lämna tillbaka samma nycklar vid utflytt som du kvitterat ut vid inflytt. Saknas nycklar debiteras du ett låsbyte den dagen du flyttar ut.
Om du har tappat din nyckel kontakta alltid oss för information om vad som gäller i din fastighet.
Jag vill göra en felanmälan men har svårt att ringa dagtid, hur gör jag?
Det går jättebra att göra en felanmälan, dygnet runt, direkt på hemsidan. Vi registrerar din anmälan nästkommande arbetsdag och du blir snarast möjligt kontaktad för åtgärd. Se till att du lämnar rätt telefonnummer så att fastighetsskötaren kan nå dig för tidsbokning.
Min lampa har gått sönder, vem byter den?
Lampor, lysrör och glimtändare räknas som förbrukningsvara och ska bytas av hyresgästen själv. Om du av någon anledning får problem med att byta belysningen så kontakta kundservice och gör en felanmälan om detta.
Mina grannar har fest hela tiden, vart kan jag anmäla en störning?
Har du testat att prata med dina grannar? Ibland kan man störa utan att vara medveten om det. Om det inte hjälper att prata med din granne eller om du av olika anledningar inte vill prata med dom gällande störning så kan du skicka in en störningsanmälan skriftligt till oss. Skicka den via mejl till: info@sjuharadsfastigheter.se
Något går sönder, vart vänder jag mig?
Skadar du eller sliter onormalt på din lägenhet är du enligt hyreslagen ersättningsskyldig. Du ansvarar även för skador som uppkommer genom att någon som tillhör hushållet eller gästar dig uppträtt vårdslöst eller försumligt. Har du inneboende eller t ex externa hantverkare som orsakar skador i din lägenhet är även det ditt ansvar.
Om något går sönder, vem betalar?
Vid onormalt slitage och vållande av skada är du enligt hyreslagen ersättningsskyldig. Du ansvarar även för skador som uppkommer genom att någon som tillhör hushållet eller hälsar på dig uppträtt vårdslöst eller försumligt. Har du inneboende eller till exempel externa hantverkare som orsakar skador i din lägenhet är även det ditt ansvar.
Kort sagt, det är du som är ansvarig för alla skador som uppkommer genom vårdslöshet eller försumlighet i lägenheten, oavsett vem som förorsakat dem.
Strömmen har gått i vissa delar av lägenheten, vad har hänt?
Om en lampa eller elapparat slutat fungera, kontrollera alltid säkringarna först. Är någon trasig byter du den enkelt. Stäng först av den apparat/lampa som kan vara trasig/orsaken och dra om möjligt ur kontakten. Sätt i rätt typ av säkring. Det är bra att alltid ha extrasäkringar hemma. I nyare bostäder är säkringen en strömbrytare som du enkelt kan slå av och på.
Tips!
Lägg en ficklampa eller en tändsticksask och ett stearinljus i proppskåpet
IN OCH UTFLYTTNING
En nära anhörig till mig har gått bort, hur säger vi upp den lägenheten?
Vid dödsfall ska samtliga dödsbodelägare skriva under uppsägningen.
Man ska även bifoga dödsfallsintyg samt släktutredning när man skickar in uppsägningsblanketten. Dessa intyg finns att beställa hos Skatteverket.
Uppsägningstid vid dödsfall är en månad räknad från nästkommande månadsskifte (efter inkommen uppsägning). Man måste säga upp lägenheten inom en månad från dödsfallet för att uppsägningstiden ska vara en månad. I annat fall är uppsägningstiden 3 månader. Under uppsägningstiden måste dödsboet betala hyran.
Skicka uppsägning med bifogade intyg till oss per mejl till: info@sjuharadsfastigheter.se
Får jag ha en inneboende?
Ja, det är okej att ha inneboende, men meddela oss om det.
Vi är noggranna med att veta vilka som bor i våra fastigheter, vid t.ex. kontakt med kundservice.
Får jag hyra ut min lägenhet i andrahand?
Ja, om du har godkänd anledning som exempelvis studier på annan ort.
Det måste dock kunna styrkas och du behöver ett skriftligt tillstånd från Sjuhäradsfastigheter. Se till att lämna in ansökan i god tid, minst en månad innan den planerade uthyrningen ska börja.
Tänk på att det är du står som ansvarig för lägenheten och hyran så länge du står som hyresgäst på kontraktet, även om du hyr ut i andra hand.
Hyr du ut i andra hand utan att ha fått tillstånd kan du bli av med din hyresrätt.
Har vi någon intern kö?
Nej vi har ingen intern kö för våra hyresgäster.
Hur lång uppsägningstid har jag?
Planerar du att flytta måste du alltid säga upp ditt kontrakt skriftligt. Gör det i god tid – du är betalningsansvarig för hyran under hela uppsägningstiden. Gällande uppsägningstid, normalt tre hela kalendermånader, står angivet i hyreskontraktet.
Observera att den månad du säger upp lägenheten inte räknas. Du är också skyldig att under uppsägningstiden visa din lägenhet för kommande hyresgäst. Besiktning görs dessutom någon gång under uppsägningstiden.
Jag ska flytta, hur säger jag upp min lägenhet?
Uppsägningar ska komma in skriftligt till oss. Skicka in uppsägningsblanketten i god tid. Inom ca: sju arbetsdagar får du en bekräftelse på din uppsägning.
Du är betalningsansvarig för hyran under hela uppsägningstiden. Om du vill att uppsägningstiden ska börja räknas från och med nästa månad måste den vara oss tillhanda senast den siste i denna månad.
Under uppsägningstiden är du även skyldig att visa din lägenhet för kommande hyresgäst.
När du skrivit ut och fyllt i din uppsägningsblankett så ska du skicka den till: info@sjuharadsfastigheter.se
Jag vill byta bostad, hur gör jag?
Vi har ingen intern kö på Sjuhäradsfastigheter. Där kan du antingen svara på någons annons alternativt skapa en egen annons. Om du inte hittar något bra alternativ där får du på annat sätt försöka hitta någon som är intresserad av att byta bostad.
När uthyrningsavdelningen fått in alla handlingar får man räkna med en handläggningstid på cirka två månader.
Kan jag hyra parkering/garage även om jag inte är hyresgäst hos Sjuhäradsfastigheter idag?
Ja, om vi har lediga garage/p-platser hyr vi ut även till icke befintliga hyresgäster. Vi hyr ut garage och parkeringsplatser i anslutning till våra fastigheter. Beroende på vilket område som du är intresserad av, kan vi erbjuda både kall- och varmgarage. I vissa garage finns det också möjlighet att hyra platser i burar. Här kan du se var vi har lediga platser just nu.
Är du intresserad av en bilplats kontakta oss via: info@sjuharadsfastigheter.se
Kan jag överlåta min lägenhet till någon annan?
Nej, lägenheten kan inte överlåtas till annan person. Endast om särskilda skäl föreligger kan lägenheten överlåtas. Vill du veta mer om vad som gäller, kontakta kundservice så tar de ditt ärende vidare till uthyrningsansvarig på din adress.
RENOVERING OCH INREDNING
Får jag montera in disk- och tvättmaskin?
Ja, om du kontaktar oss innan, fyller i vår blankett för montering av disk- och tvättmaskin och arbetet görs av en fackman med behörighet. Den här regeln är till för din egen och andras säkerhet. Elfel och vattenläckage är vanliga orsaker till bränder och vattenläckor.
Kontakta gärna oss så hjälper vi dig att hitta rätt blankett.
Får jag montera en parabol?
Man får enbart montera parabol om man följer dessa instruktioner
Man får alltså inte göra infästningar i fasad eller liknande. Du som hyresgäst är skyldig att se till att parabolantennen är rätt monterad och du är ensam ansvarig för alla eventuella person - eller sakskador som parabolantennen kan orsaka t ex. om den faller ned. Arbetet med installationen av parabolantennen ska utföras fackmannamässigt.
Får jag renovera, måla och tapetsera på egen hand?
Inredningssmaken är som bekant inte samma för alla. Vill du renovera din lägenhet själv på egen bekostnad går det bra, men rådgör alltid med oss innan du sätter igång.
Man kan få lov att måla eller tapetsera i lägenheten på egen hand. Tänk på att arbetet ska vara fackmannamässigt utfört. Om du använder felaktigt material, utför jobbet slarvigt eller har valt extrema färger och mönster kan du bli ersättningsskyldig när du flyttar ut.
Kontakta alltid oss innan du sätter igång så kan de ta ditt ärende till förvaltningen för godkännande. Det gäller särskilt om du vill sätta in persienner, lägga in golv eller heltäckningsmatta, samt åtgärder i våtutrymmen.
Vid tapetsering, tänk på att använda bra tapetverktyg och rätt klister, och att du börjar uppsättningen vid ett fönster. Då slipper du skuggor vid skarvarna.
När du flyttar ut ska lägenheten vara i samma skick som när du flyttade in. Målade ytor ska vara målade och tapetserade ytor ska vara tapetserade. Hål som uppkommit i samband med tavlor, vägg-TV eller annat ska återställas. Det gäller även om du satt in persienner eller lagt in heltäckningsmatta.
Får jag sätta upp vägg-tv i min lägenhet?
Ja, om monteringen görs fackmannamässigt. Att borra i en vägg medför alltid risk att skada el- och vattenledningar. Använd hellre bordsstativet på din tv så slipper du skador på väggen. Tänk på att du alltid är återställningsskyldig den dagen du flyttar ut. En vägg-tv innebär ofta stora hål som kan vara besvärliga att återställa.
Vad ska jag tänka på när jag inreder min lägenhet?
När du hänger upp tavlor, tänk på att väggarna i din lägenhet kan vara av olika material. Använd rätt typ av hjälpmedel för varje väggtyp.
Gör aldrig hål i kakelplattor. Kaklet kan lätt spricka och fukt kan vandra in bakom. Ett alternativ är att använda självhäftande krokar.
Man får heller inte göra hål i fasaden.
VENTILATION OCH VÄRME
Hur sköter jag min ventilation?
Genom att ha rätt inställd ventilation i din lägenhet får du det bästa inomhusklimatet. En felaktigt inställd ventilation kan bland annat orsaka onödigt drag i lägenheten. Tänk på att aldrig täppa igen ventiler då detta skapar obalans i ventilationen och kan orsaka problem för dina grannar, exempelvis med röklukt.
När sätts värmen på i husen?
Många boende frågar vilket datum vi slår på värmen. Förr i tiden slogs värmen på manuellt vid ett visst datum, men idag sker detta i de flesta fall med automatik. När det blir kallare ute går värmen på och ju kallare det blir ute desto varmare vatten går ut i elementen. Under vår- och höstmånaderna är det lätt att man upplever att det är kallt i lägenheten. Detta på grund av väder, vind och temperatursvängningar.
Vår ambition är att försöka hålla cirka 20 grader i lägenheten.
Varför är elementet kallt ibland?
På elementet sitter en termostatventil som känner av temperaturen i lägenheten. När termostaten känner att det är 20 grader i rummet stänger den av vattenflödet som går genom elementet för att sedan slås på igen när temperaturen sjunker under 20 grader. På så sätt hålls en jämn inomhustemperatur. Därför kan elementen kännas kalla trots att man har normal värme i sin lägenhet. Det är alltså inomhustemperatur som är det viktiga, inte om elementen känns kalla eller varma. Mät alltid temperaturen i din lägenhet mot en innervägg.
Har du inte funnit din svar på din fråga är du välkommen att kontakta oss så hjälper vi dig.
INFO@SJUHARADSFASTIGHTER.SE
070 91 02 456
STORGATAN 38
514 41, LIMMARED
© Copyright. All Rights Reserved.
ÖVRIGA TIDER GÄLLER E-POST
MÅN - FRE: 08:00 - 17:00
LÖR: STÄNGT
SÖN: STÄNGT
Vid akuta ärenden kontakta: